Spanningshoofdpijn

12-01-2015 - Mirjam van Riel

Wat is spanningshoofdpijn?
Spanningshoofdpijn is een drukkende, beknellende hoofdpijn, meestal aan beide zijden van het hoofd. Soms gaat dit gepaard met een gespannen gevoel in de nek of schouders. De pijn kan een half uur tot meerdere dagen aanhouden.
De precieze oorzaak van deze hoofdpijn is vaak niet te achterhalen. Hoewel de term ‘spanningshoofdpijn’ wordt gebruikt, is spanning niet altijd de oorzaak. Spanning kan er wel voor zorgen dat de hoofdpijn blijft. Zowel psychische als lichamelijk factoren spelen hierbij een rol.


Wat kan je er zelf aan doen?
- Let op je (werk)houding. Een ongunstige houding zorgt voor meer spierspanning in de nek- en schouderspieren. Dit kan de hoofdpijn verergeren.
- Zit je veel in dezelfde houding (bijvoorbeeld achter een computer)? Neem dan iedere 20 minuten een minipauze waarin je van houding verandert. Strek je rug, beweeg je schouders, laat je armen langs je lichaam hangen en beweeg je hoofd naar voren en naar opzij.
- Doe een paar keer per dag oefeningen om je nek- en schouderspieren te ontspannen en je houding te verbeteren. Een oefentherapeut kan je adviseren welke oefeningen voor jou geschikt zijn.
- Voldoende beweging. Probeer dagelijks in ieder geval een half uur matig intensief te bewegen. Laat de auto wat vaker staan, neem vaker de trap in plaats van de lift of maak ’s avond nog een kleine wandeling in plaats van televisie te kijken. 
- Frisse lucht. Ga in je middagpauze even naar buiten en zorg dat je werkruimte en woning goed geventileerd zijn.
- Maak je je zorgen over je gezondheid, je werk of je thuissituatie? Bespreek dit dan met iemand die je vertrouwt. Een goed gesprek lucht op. Samen kun je dan kijken naar oplossingen.
- Zorg voor voldoende ontspanning. Maak tijd voor de dingen die je leuk vindt om te doen.
- Ga, als je moe bent, op tijd naar bed en sta ook op tijd weer op.
- Laat je nek- en schouderspieren masseren. Bijvoorbeeld door een masseur, therapeut of je partner.
- Een warme douche kan ook helpen om de nek- en schouderspieren te ontspannen.


Hoe zwaar weegt jouw hoofd?
Wanneer je meer gebogen zit, gaat het hoofd automatisch meer naar voren staan. De nek- en schouderspieren komen dan meer op spanning te staan.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!