Thuiswerken? Zo houd je het gezond!

23-04-2020 - Mirjam van Riel

Thuiswerken? Zo houd je het gezond!


Veel mensen zijn nu al ruim een maand vanuit huis aan het werk. De één heeft een prima ingerichte werkplek terwijl een ander aan de keukentafel zit te werken en ook nog de kinderen ondersteunt met hun huiswerk.
Dit vergt veel van je. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal wordt er veel gevraagd van onze veerkracht en aanpassingsvermogen.
Misschien heb je het al gemerkt? Na een dag werken heb je toch wat last van de nek, je hebt een korter lontje en raakt sneller geïrriteerd. Je rugklachten beginnen weer op te spelen of je slaapt slechter daar alle zorgen en drukte overdag.

Met onderstaande tips probeer ik je te helpen om deze periode goed door te komen. Zodat jij fit en gezond blijft!


1. Kijk eens kritisch naar je werkplek.
Staat je stoel goed ingesteld? Kun je misschien een los beeldscherm aan je laptop koppelen? Is de licht inval wel goed? Werkt de muis prettig? Als je hier vragen over hebt kun je altijd contact met mij opnemen. Ik kan door middel van een videoconsult samen met jou meekijken en je werkplek optimaliseren!

2. Neem voldoende pauzemomenten.
Niet alleen je lunch- en koffiepauze zijn belangrijk, maar neem ook eens een micropauze. Draai even met je schouders. Loop rond tijdens het bellen. Gun je ogen even rust en focus op een punt in de verte. Loop tijdens de lunch even naar buiten en haal een frisse neus. Je doet direct weer energie op!

3. Beweeg voldoende.
Je kunt wat simpele oefeningen doen of huishoudelijke klusjes. En zorg dat je, ook nu de sportscholen en sportclubs dicht zijn, de Nederlandse Beweegnorm van minimaal 2,5 uur matig intensief bewegen per week haalt. Je kunt denken aan wandelen, fietsen, huishoudelijk werk of tuinieren. Doe eens mee met "Nederland in beweging" op tv of download een 7-minutes app. Er zijn zoveel mogelijkheden om ook thuis gezond en fit te blijven!

4. Eet gezond.
Zorg dat je op gewicht blijft. Juist nu je niet meer naar je werk hoeft te fietsen of naar de sportschool kunt. De kilo's kunnen er zo maar aanvliegen. Naast bewegen is een gezond eetpatroon erg belangrijk. Laat ook nu dat biertje en dat chipje gewoon voor het weekend staan.

5. Zorg voor een goede nachtrust.
Houd ook nu je thuis bent een vast ritme aan. Sta op tijd op, ga niet te laat naar bed en beweeg overdag voldoende. Dit laatste bevordert zeker je nachtrust. Toch moeite met inslapen of doorslapen? Pieker je nu meer dan anders? Ik help je graag! Maak vrijblijvend een afspraak en we bespreken samen wat ik voor jou kan beteken!

6. Neem een dagje vrij.
Het klinkt misschien gek nu je zoveel thuis bent. Maar juist nu is vrije tijd ook erg belangrijk. Even iets anders, aandacht voor je gezin, je hobby. Even met aandacht uit de dagelijkse sleur en iets ondernemen waar jij blij van wordt. Hier krijg je weer energie van en kun je de (werk)week weer aan!

Hopelijk heb ik je met bovenstaande tips weer bewust gemaakt van een gezond beweeggedrag en een gezonde leefstijl. Houd vol en blijf gezond!

Als ik je kan helpen, hoor ik het graag. Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!